Brochure for museumsskibet Peder Skram (Peder Skrams Venner).
Billedet af Peder Skram, der pryder brochurerne fra "Peder Skrams Venner", er i virkeligheden Herluf Trolle.
Fotoet er et tilskåret billede (MAB 13032), som også indeholder udover Herluf Trolle (HRTR) også en Niels Juel (NIJU) korvet. Sandsynligvis er fotoet taget fra netop Peder Skram (PESK).
Fotoet kan dateres til perioden okt1980-apr1981, sandsynligvis feb1981 (SQUADEX 81).
Evidence (MAB 13032):
1). Det er aktuelt Niels Juel der ses, da det er den eneste korvet med de 4 rektangulære ”kasser” øverst på forreste mast, 2 på hver side (sikkert ESM-udstyr) (okt1980-maj1984, max). "Kasserne" blev senere erstattet af DESM-antenne på en stage agterst på forreste mast.
2). Der er presenning påsat gelænder rundt om forreste Contraves ildledertårn (fandtes på PESK kun før omarmering).
3). IFF antenne, er den nyere type, AS-177B/UPX (koniske form, rund i tværsnit), der ikke fandtes på PESK på noget tidspunkt (havde gamle rektangulære type, oval i tværsnit). Den nyere type fandtes på HRTR.
4). Fod på rå på agterste mast til IFF antenne er bøjet indad mod midtskibs på HRTR, på PESK ret op.
5). Fodpert på øverste rå på forreste mast hænger meget stramt på PESK. På HRTR mere slap, som vist på foto. (lidt mere tvivlsomt argument, kan skyldes vindtryk).
MAB 13032: Herluf Trolle med Niels Juel i kølvandet, sandsynligvis i norske farvande feb1981 (foto: Marinens Bibliotek).
Peder Skram agterskib fotograferet fra forreste mast. Bemærk de 2 IFF antenner, som er den ældre type, som fandtes på PESK i hele dens operationelle tid. Dateret til SNFL* i 1970. (foto: Marinens Bibliotek).
*SNFL = Standing Naval Force Atlantic.
PESK og HRTR ved Bradbænken ca. 1982-83. Bemærk forskellen på IFF antenner på de to skibe. Her har HRTR presenning om gelænder om Contraves ildledersigter.
På fotoet, ses også andre skibe, 2 Falster kl., en af Agdleq-kl., Daphne, Havfruen, samt en af de 5 sidste Daphne både. (foto: Sune V. Nielsen, Facebook-opslag).
Besøg Peder Skram på Holmen: Link til Skibene på Holmen.
Efter ombygning i 1991 er Pnt-nr. på hækken af F357 Thetis ikke Søværnets standard.
THETIS blev i 1991 ombygget til brug for seismiske undersøgelser ved Grønland. Denne ombygning, som blev udført ved Aarhus Flydedok, bestod bl.a. i ændring af hækken, som blev gjort flad med en stor port, i modsætning til den tidligere afrundede hæk. Dette betød, at man valgte at male Pnt-nr. på nævnte port, men ikke ”den af Søværnet approberede” lidt kantede standard, som anvendes på siden af skibet, og ellers overalt i Søværnet siden begyndelsen af 1960’erne.
Det virker, som om man har sagt til værftet: ”og så skal i lige male F357 på hækken, og i finder selv lige ud af, hvordan det skal se ud”. Det har værftet så gjort, sikkert med inspiration fra de vesttyske minestrygere, de havde inde til vedligeholdelse i denne periode, for de ligner meget Bundesmarine Pnt-nr., som det ses er 3-tallet som de tyske, mens 5-tallet ligner delvis.
Ingen har siden øjensynligt synes, at det var umagen værd at bringe det tilbage til Søværnets standard (Pr. 2020).
Her ses de famøse 3 og 5 tal, som tydeligt ikke er søværnets standard, 10sep2005. (Foto: Svenn Storgaard)
Thetis Pnt-nr på siden er normal standard, 13aug2010. (Foto: Svenn Storgaard)
Nogle skibe fra Bundesmarine, depotskib A516 Donau, samt Schnellboote S6123 Hermelin og P6126 Frettchen (plus danske P562 VIBN). 3 og 5 tallene er meget lig de på THET’s hækport, 10sep2005. (Foto: Svenn Storgaard)
Det nye skib får samme navn og Pnt-nr*. som forgænger i 2011. *(Pennant number - Flagnummer)
Da LUNDEN (eks-MHV90) hejste kommando i Søværnet i 2011 fik det Pnt-nr Y343, som hidtil var båret af den gamle LUNDEN (eks-P13), som udgik nogenlunde samtidig. Det er vist første gang, at Søværnet genbruger både Pnt-nr og navn i samme skib, siden indførslen af NATO Pnt-nr. i 1951.
Hvis den praksis fortsættes i andre skibe, kan det i fremtiden give anledning til en vis forvirring for fremtidige historikere. Det er også lidt ulogisk, da numre oftest er tildelt for at give en kronologisk orden, og ingen sammenhæng har med navnet.
En trøst kan det så være, at man i 2019 ikke lavede samme fejl, da man satte den nye LUNDEN i tjeneste, hvor man gav den Pnt-nr. Y347.
Første LUNDEN, Y343 I Odden havn 26jun2002 (Foto: Svenn Storgaard).
Anden LUNDEN, Y343 I Odden havn 27maj2012 (Foto: Svenn Storgaard).
Tredje LUNDEN, Y347 I Odden havn 2019 (Foto: Søværnet).
Indsatsfartøj / SAR-fartøj
FSOF (Ikke i bogen)
LCP1 (90E)-klassen.
Navn Pt-nr IKS. Søsat Indgået Udgået
LCP1 LCP1 00.00.2003
LCP2 LCP2 00.00.2004
LCP3 LCP3 00.00.2004
LCP4 LCP4 00.00.2004
SAR1 ”KIPAQ” SAR1
SAR2 ”NAJA” SAR2
SAR3 SAR3
Depl: 8,2 t. FL 9 t.
Dim : L. 11,88 m B. 2,9 m dbg. 0,7m
Mask: 1 DM Scania AB DSI 14M FF Jet 410 Water-jet. 460 kW (625 hk). (LCP1-4).
Scania V8 16 ltr 590 kW (800 hk)? (SAR1-3).
Fart: 40 kn. Lastet 37 kn.
Radi: 200 nm / max fart. Olie: 650 ltr (ca. 525 kg).
Bes : 2
Arm . Ingen
Lasteevne: 2t eller 6-10 tropper. (siddeplads til 10).
Sensorer: 1 – Navigationsradar, SIMRAD CA52
Note: Båden svarer til svensk Stridsbåt 90E, bygget i GRP. Pr. 05dec2003: Er under levering. Alle LCP’er leveret før 05maj2004. 04feb2005: 2 både bestilt til inspektionsskibene af Knud Rasmussen-klassen. Yderligere 1 anskaffet til Lauge Koch.
LCP1. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i L16 Absalon (pr. 2014). Gråmalet. I tjeneste.
LCP1 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).
LCP2. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i L16 Absalon (pr. 2014). Gråmalet. I tjeneste.
LCP2 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).
LCP3. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i L17 Esbern Snare. Gråmalet. I tjeneste.
LCP3 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).
LCP4. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i L17 Esbern Snare. Gråmalet. I tjeneste.
LCP4 i Københavns havn 05sep2019. (Foto: Svenn Storgaard).
SAR1. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). Navngivet KIPAQ?. (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i P570 Knud Rasmussen. Orangefarvet. I tjeneste.
SAR2. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). Navngivet NAJA af familiemedlem til Ejnar Mikkelsen. (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i P571 Ejnar Mikkelsen. Orangefarvet. I tjeneste.
SAR3. Storebro Boats AB, Storebro, Se. ( ). (K: . . ). (FK: . . / S: . . ). Stationeret i P572 Lauge Koch. Orangefarvet. I tjeneste.
SAR3 på rampen, der anvendes til søsætning/ombordtagning i Knud Rasmussen-kl. Her P572 på flådestation Korsør 26aug2017. (Foto: Svenn Storgaard).
Målslæbningsfartøj
FSOF (Ikke i bogen)
Lunden
Navn Pt-nr IKS. Søsat Indgået Udgået
LUNDEN Y347 XPH3477 26aug2019 31okt2019
Depl: 68 t. (max)
Dim : L. (oa) 20,5 m. B. 6,7 m. dbg. m.
Mask: 2 DM Caterpillar 2 skruer Samlet effekt: 1.517 KW / 2.034 hk
Bow og stern thruster
Fart: ca. 20 kn.
Radi:
Bes :
Arm . -
Sensorer 1 - navigationsradar
Note: MMSI: 219024604.
Erstatning for Y343 Lunden (ex-MHV90), og anvendes ved SVN’s Center for Våben (tidl. SVN’s Våbenkursus, tidl. ASO), Gniben, Sjællands Odde til målslæbnings- og afvisningsopgaver. Baseret i Odden havn.
Lunden. Weldmec Marine AB, Porvoo, Finland (378). (K: 01nov2018). (FK: 31okt2019 / S: . . . ). Afleveret til FMI* sep2019. (*FMI = Forsvarets Materiel Indkøbstjeneste)
Y347 Lunden i Odden havn, okt-nov2019 (Foto: Forsvaret).
Y347 Lunden i Odden havn, okt-nov2019 (Foto: FMI).