Fregat
FSOF Pg. 44
PEDER SKRAM-klassen.
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
PEDER SKRAM F352 OUEP 20.05.65 25.05.66 05.07.90
HERLUF TROLLE F353 OUEQ 08.09.65 16.04.67 05.07.90
Depl: (før ombygning) let 2.049 st 2.371 fl 2.717
(efter ombygning) st 2.425
Tonn: 2.510 BRT
Dim : L: pp 108,00 kvl 108,50 oa 112,65
B: oa 12,00 sp D: fu 5,02 agter 3,20 v/kvl
Mask: 2 GT Pratt & Whitney GG4A-3. 44.000 ahk ved 4.760 o/m
2 DM General Motors 16-567D3. 16 cyl. 2-takt. 4.800 bhk ved 800 o/m
2 VP skruer. CODOG
Fart: 28 kn GT / 18 kn DM (max. 32,7 kn prøve ved 47.150 ahk)
Radi: 7.200 sm ved 15 kn. 1.000 sm ved 32,7 kn.
Oliebeholdning: 346,2 t
Bes : 207 + plads til 13. (25/182) (før ombygning). 180 (efter ombygning)
Arm :
kanoner: 4 127 mm K M/60 (2x2) US Mk30 L38. (2 demonteret 1974/77)
4 40 mm Mk M/48 LvSa M/48 XI (4x1)
2 20 mm Mk M/ LvSa (2x1) (installeret midt i 1980erne)
torpedoer: 4 533 mm TR (2x2) (fra ca. 1970). (1 TR midl mont maj 1968 i F353)
lysraket: 1 51 mm Rs M/62 Sa16III
missiler: 8 Seasparrow SAM (1x8) Raytheon (fra 1976/79)
8 Harpoon SSM (2x4) Mcdonnell-Douglas (fra 1976/79)
ASW: 1 DB kasteapparat agter (8 DB); (oprindelig på dæk, fra midt 1970erne under dæk
i agterspejlet)
Fregatter. Projekteret af MPO og Orlogsværftet 1959-62. Konstrueret af Søværnets Materielkommando i samarbejde med Helsingør Skibsværft. Finansieret i fællesskab af USA og Danmark under Cost-Sharing programmet.
PEDER SKRAM. Helsingør Skibsværft (370). (K: 25.09.64). U.S. Navy nr. PC-1644. Navngivet af H.M. Kong Frederik IX. (FK: 25.05.66 /S: 04.01.88). Adopteret af Aarhus 18.05.69. I Kongedeling juni-juli 1973 til Island og maj 1975 til USSR. Indgik i STANAVFORLANT 1970, 1974, 1976, 1977, 1980, 1981, 1982 og 1983. Ombygget med missilarmering i Helsingør juni 1977-juni 1979. 06.09.82 blev et Harpoon missil, under en funktionstest, affyret ombord på PEDER SKRAM under sejlads i området ved Sjællands Odde, hvorefter det ramte et sommerhusområde ved Lumsås med kun materiel skade til følge. Besøgte USA november 1966 og juli 1976. USSR juni 1971. Polen juni 1974. Portugal 1983. Solgt for kr. 380.000 ved auktion 07.04.92 til konsortium repræsenteret ved kontreadmiral J.F.Bork. Henlagt ved Holmen, planlagt indrettet som museumsskib. Blev 30.04.93 bugseret til ny liggeplads ved B & W, Kbh. Fra 29.01.95 ejet af Fonden "Peder Skram. Dansk Marinemuseum, Holmen". Planerne endnu december 1995 ikke gennemført. Skibet atter flyttet til Holmen 1996 og ligger ved Dokøens sydside. Efter dokning i Malmø i 2001 ligger den nu ved Bradbænken. Endelig i 2002 flyttet til sin endelige plads ved Elefanten. En mængde udstyr er genmonteret, bl.a. radar, ESM-antenne, kanoner, torpedorør, lysraketudstyr og ildledere. På dæk ved Harpoon, observeret 4 fundamenter for 20 mm Mg helt i borde.
HERLUF TROLLE. Helsingør Skibsværft (371). (K: 18.12.64). Betalt af USA som sidste enhed i det dansk-amerikanske Cost Sharing program. U.S.Navy nr. PC-1645. Navngivet af H.K.H. Arveprins Knud. (FK 26.04.67 /S: 04.01.88). Adopteret af Helsingør 22.08.80. Ombygget med missilarmering i Helsingør januar 1974-juni 1977. Indgik i STANAVFORLANT 1971, 1973, 1977, 1978, 1979, 1984 og 1985. Affyrede 02.12.77 som første danske skib et Harpoon øvelsesmissil. Under ophold ved Helsingør Skibsværft februar 1992 udtoges motor og gasturbiner, som leveredes tilbage til USA. Solgt ved auktion 07.04.92 til Europlant ApS, Stenlille for kr. 275.000. Planlagt ombygget til kombineret vandrehjem og museum. Henlå fra maj 1992 en periode i Københavns Frihavn, derefter Helsingør og derfra i maj 1993 slæbt via Svendborg til Marstal. Lå stadig dér november 1994. Marts 1993 solgt til Niels Brøns A/S, Kbh. Ankom 05.04.95 til Brügge, Belgien for ophugning hos Jacques Bakker & Zn.
Peder Skram før omarmeringen undervejs i Kielerkanalen, 15aug1974. Våbenskjoldet på forreste skorsten antyder, at den på det tidspunkt var tilknyttet STANAVFORLANT, NATO's fælles flådestyrke i Nordatlanten. (FOTO: MAB)
Herluf Trolle efter omarmeringen i Øresund, 1985. Besætningen lined up til jubelrulle, antagelig overfor dronningen i kongeskibet Dannebrog. (Foto: MAB)