Landgangsfartøj
FSOF Pg. 228
LCM(3)-klassen.#
ID: Navn Modtaget Udgået Skæbne
1 Peder Jensen ca. 1945 09sep1948 Retur til USN.
2 Kipaq* 09sep1948 ca. feb1955 På land (ophugget?)
3 Kiparisoq* 09sep1948 ca. okt1952 På land (ophugget?)
4 LCM 11* aug1951 ca. maj1958
5 LCM 12* aug1951 ca. maj1958 Sænket 01jul1960
6 GLM 3* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
7 GLM 4* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
8 SKA 7?* mar1961
9 SKA 8* ca. maj1961
Depl: tom. 23,5 t. max. 50,8 t.
Lastevne: 27,2 t.
Dim: L (oa) 15,28 m. B (max) 4,27 m. Dbg. 0,76 / 1,07 m.
Mask: 2 DM 6-cyl. Gray Marine 450 bhp.
Fart: 9,5 kn (max depl).
Radius: 130 nm (max fart og max depl).
Amerikansk LCM (Landing Craft Mechanized) (Mk.3), som var bygget i stort tal. Anvendt ved Grønlands Kommando til transport, samt støtte under søopmåling. De er sandsynligvis alle bygget under Anden Verdenskrig. De fem første, og sandsynligvis de to sidste, er modtaget direkte fra USN. ID 6 og 7 købt hos et privat firma i USA.
ID 1: Peder Jensen. Overtagelsesdato ukendt (muligvis 1945). Var i tjeneste i Grønland pr. 05sep1947. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1948. Returneret til USA 1948. Afhentet 09sep48 af USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg.
ID 2: Kipaq LCM 7. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep48 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep48 navnet Kipaq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950. 03jul1951 indrettet med lukket styrehus. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt, i dårligere stand end LCM 8. SMI 132 af 09feb55: Står på land N for GRDL. Kassabel (ref. rapport jul1954). Skæbne ukendt.
ID 3: Kiparisoq LCM 8. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep1948 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep1948 navnet Kiparisoq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950, 1951. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. Skæbne ukendt.
ID 4: LCM 11. Overtaget fra amerikanerne sammen med Grønnedal aug1951. Er forsynet med en ekstra olietank og anvendes til transport af olie mellem Ivigtut og Grønnedal. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. SMI 132 af 09feb1955: LCM 11, indefrosset ved kaj. Olietank ombord. Kasseres. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 1 (GLM 11) er kasseret ved SMI 132 af 09feb1955. Sunket i havnen 04feb1958. Hævet i samme måned. SMI 722 af 27maj1958: LCM 1 (GLM 11) er kasseret og anmodes realiseret.
Sandsynligvis LCM11, da denne båd havde en olietank ombord. (Foto: Søopmålingen)
ID 5: LCM 12. SMI 132 af 09feb55: Tjenesterejse feb1955: LCM 12 ligger sunket ud for GRDL. Totalt tabt. SMI 722 af 27maj58: LCM 2 (GLM 12) (#måske LCM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 6: GLM 3. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY, US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 4). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec1952. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. GLM 13 deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1953. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 3. SMI 132 af 09feb55: LCM13 er sat på land og er den bedste. Absolut kassationsgrænse 2 år. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
En af de 2 både, som blev købt hos et privat firma og klargjort i Baltimore, altså ID 6 eller ID 7. (Foto: MARAT WAS?)
ID 7: GLM 4. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 3). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec52. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 4. SMI 132 af 09feb1955: LCM14, indefrosset ved kaj. Absolut kassationsgrænse 1 år. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 2 (GLM 14) er kasseret med udgang af året. SMI 722 af 27maj1958: LCM 2 (GLM 12) (#måske GLM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 8: SKA 7?. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu december 1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret marts 1961, og én var søsat ca. 20.05.61. I oktober 1960 betaltes for en skrue til en LCM. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
ID 9: SKA 8. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu dec1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret mar1961, og én var søsat ca. 20.05.1961. I okt1960 betaltes for en skrue til en LCM. I 1962 anvendtes en af bådene af Søopmåling Grønland under betegnelsen SKA 8. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
* Har haft adskillige andre betegnelser (se enheds historie).
Bemærk: Denne beskrivelse er lavet ud fra mange modstridende optegnelser, men skulle give et nogenlunde retvisende billede. (ID 5 er måske identisk med ID 2 eller 3).