Inspektionsskib
FSOF Pg. 46
Beskytteren
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
BESKYTTEREN F340 OUEK 29.05.75 27.02.76 21.11.00
Depl: v/kvl 1.640 norm 1.824 fl 1.970
Dim : L: kvl 69,00 oa 74,78
B: kvl 12,16 D: kvl 4,00 5,30
Mask: 3 DM B&W Alpha 16V23LU 4-takt
7.440 bhk ved 825 o/m. 1 VP skrue
1 Bow thruster Ulstein
Fart: 18,5 kn
Radi: 6.000 sm / 13 kn / 1 motor,
4.500 sm / 16 kn / 2 motorer.
Bes : 59
Arm.: kanoner: 1 76 mm K M/61 LvSa
2 37 mm Salut
lysraket: 2 51 mm Rs M/
ASW: 1 DB kasteapparat
helikopter: 1 Alouette III (indtil 1981/82)
1 Lynx Mk 80/91 (fra 1981/82)
Inspektionsskib. Videreudvikling af HVIDBJØRNEN-kl. under hensyntagen til de erfaringer, der var gjort med denne klasse. Oktober 1973: Ordre placeret i Aalborg Værft til levering 1975. Pris 50 mio. kr.
BESKYTTEREN. Aalborg Værft A/S (207). (K: 11.12.74). Navngivet af H.K.H. Arveprins Knud 27.05.75, men ikke søsat på grund af lavvande i Limfjorden. (FK: 27.02.76 /S: ). Adopteret af Holsteinsborg 27.-29.5.77 og Fredericia 27.08.83. Ombygget ved Orlogsværftet 1985-86 bl.a. med nyt radaranlæg (kuppel). Var juli-august 1982 i Kongedeling til Grønland. Repræsenterede sammen med HVIDBJØRNEN og AGPA Inspektionsskibseskadren ved Langelinie 05.06.87, da man fejrede fiskeriinspektionstjenestens 400-års jubilæum. Juni-juli 1989 i Kongedeling ved Grønland. Besøgte Canada maj 1983. Var maj 1995 i Newcastle i anledning af 50-året for afslutningen af 2. Verdenskrig. Februar 1999: Planer om lease til Færøerne, men det var blevet opgivet pr. oktober 1999. December 1999: Tilbudt Estland som gave og blev 21 november 2000 overdraget til videre tjeneste som Admiral Pitka, A230.
A230 Admiral Pitka ved Bradbænken den 10sep2005. På siden ligger den estiske minestryger M416 Olev (ex-tysk Diana). (Foto: Svenn Storgaard)
Stations- og inspektionsskib
FSOF Pg. 29
GODTHAAB
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
GODTHAAB - OZOA 10.01.98 K 00.06.45 15.10.45
(Oprindeligt IKS: NJWB)
Depl: 287 BRT 162 NRT 150 DWT
Dim : L: pp 35,20
B: 7,65 D: fu for 3,96 agter 4,57
Mask: 1 SE Compound maskine 1 skrue 240 ihk
Fart: -
Radi: 45 døgn /180 t Kulbeholdning: 150 + 30 t i agterlast
Bes :
Arm : kanoner: 2 37 mm PK L/38.
Stations- og inspektionsskib.
GODTHAAB. C.C.Framnäs, Sandefjord. 3 mastet dampbarkentine. Ejedes af Grønlands Styrelse. (FK: 16.07.45 /S: 15.10.45). Lejet for et enkelt togt som stations- og inspektionsskib ved Østgrønland. Havde tidligere været til rådighed for Søværnet 1928, 1930, 1935 og 1939-40. I de tre første tilfælde anvendt ved Grønland.
Undervandsbåd
FSOF Pg. 101
U 2 / Støren-kl
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
U2 / STØREN S322 OUCC 28.12.1943 19.09.1947 29.01.1959
U3 / SÆLEN S323 OUCD 19.08.1944 18.02.1947 16.01.1958
Depl: st 545 fl 662 dyk 735
Dim : L: pp 60,95 oa 62,80 B: 4,90 D: fl 4,50 agter
Mask: 2 DM Davey Paxman (STØREN) 800 bhk
Vickers-Armstrong (SÆLEN)
2 EM 760 bhk
2 skruer
Fart: 13 kn overflade / 9 kn
Radi: oliebehold: 56 t
Bes : 36
Arm . torpedoer: 4 533 mm TR (for). (Max. 8 tp kunne medføres)
kanoner: 1 76 mm PK (fjernet ca. 1953)
3 7,7 mm MG Vickers 0.303". (senere fjernet)
miner: et antal miner kunne medføres i stedet for torpedoer
Engelsk "V-klasse". Ellers se U 1 / Springeren
De i 1951 indførte PT-nr. førtes ikke påmalet.
U 2. Vickers-Armstrongs, Walker (59). Bestilt 21maj1942, som Admiralty Job No. J4641 under ”1942 Programme”.. (K: 18.11.1942 /F: 02.06.1943). Ex engelsk "Vulpine" (P 79). (FK: 19.09.1947 /S: 29.01.1959). Ankom til Holmen 15.10.1946. 01.04.1951 omdøbt STØREN (S 322). Fik apr-dec1952 snorkel installeret som første danske ubåd. Tilbageleveret til England i Faslane. Solgt til Shipbreaking Industries, Faslane til ophugning og ankom dér juni 1959.
U 3. Vickers-Armstrongs, Barrow. Bestilt 21maj1942. (K: 13.08.1943/ F: 01.12.1944). Ex fransk "Morse" (01dec1944-17sep1946), ex engelsk "Vortex" (P 87). Strøg engelsk kommando på Holmen 23.10.1946, og overgik til dansk kontrol. (FK: 18.02.1947 /S: 16.01.1958). 01.04.1951 omdøbt SÆLEN (S 323). Snorkel indbygget okt1953-jun1954. Tilbageleveret til 3rd Submarine Squadron, Faslane. Solgt til Metal Industries, Faslane til ophugning og ankom dér august 1958.
Undervandsbåd
FSOF Pg. 100
SPRINGEREN
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
U1 / SPRINGEREN S321 OUCB 11.10.1942 16.06.1947 19.11.1957
Depl: st 540 fu 644 ovfl 732 dyk
Dim : L: pp 59,00 oa 60,95 B: 4,90 D: fl 4,50 agter
Mask: 2 DM Davey Paxman 615 bhk 2 skruer
2 EM 825 bhk
Fart: 12,5 kn ovfl / 8,5 kn dyk
Radi: 5.200 sm ved 8,5 kn, 4.300 sm ved 11,5 kn. oliebeholdning: 40 t
Bes : 36 (ca 29 fred / ca 40 krig )
Arm . torpedo: 4 533 mm TR forude (total beholdning: 8 tp)
kanoner: 1 76 mm PK (fjernet 1953)
3 7,7 mm MG Vickers 0.303" (fjernet senere)
miner: et antal miner kunne medføres i stedet for torpedoer
Engelsk "U-klasse". U 1 blev, sammen med U 2 og U 3 lejet af den engelske marine i 1946 for en periode af tre år, regnet fra bådenes kommandohejsning under dansk flag. Lejen beløb sig til hhv. GBP 13.250, 18.230 og 15.780, som var 10% af bådenes anslåede værdi ved overtagelsen. I 1950 forlængedes lejemålet - iøvrigt uden at yderligere leje skulle betales - til udgangen af 1954. Efter senere forhandlinger forlængedes lejemålet endnu engang, igen uden vederlag, indtil de nybyggede ubåde af DELFINEN-klassen kunne komme i tjeneste.
Det i 1951 tildelte PT-nr. førtes ikke påmalet. I forbindelse med navngivningen af U 1, U 2 og U 3 i 1951, var der forslag fremme om at navnene skulle være Blaahvalen, Hvidfisken og Rødhajen, som en slags tak for de gunstige lejevilkår.
SVN var i kontakt med RN om lån af yderligere U-kl.-både og da det ikke var muligt, også lån af S-kl.-både, alt sammen uden held. Derimod var yderligere 2 U-kl. planlagt i dansk tjeneste, idet Norge havde 5 både af U-klassen, men i dec1951 havde problemer med at bemande dem alle. I okt-nov1952 blev udarbejdet aftale mellem Norge og Danmark. Man var langt fremme i planlægningen i 1953, bl.a. udrustning med snorkel og dybdestyrings-anlæg. Bådene havde også fået tildelt navnene SPÆKHUGGEREN og SVÆRDFISKEN, samt PT. nr. S324 og S325. Hvorfor overdragelsen ikke fandt sted er pt. uvidst. Det vides heller ikke hvilke enheder, der var tale om.
U 1. Vickers-Armstrongs, Barrow (807). Bestilt 23aug1940, som Admiralty Job No. J3826 under ”1940 Programme”. (K: 30.12.41 /F: 16.12.42). Ex. engelsk "P.52" af "U-klassen". I polsk tjeneste 1942-46, fra 1943 under navnet "Dzik". (FK: 16.06.47 /S: 19.11.57). Ankom til Holmen 15.10.46. Blev 01.04.51 omdøbt SPRINGEREN (S 321). Forsynet med snorkel dec1952-okt1953. Tilbageleveret til England i Faslane. Ankom Metal Industries, Faslane april 1958 og ophugget dér.
Korvet
FSOF Pg. 38
TRITON-klassen
Navn Pt-nr Værft Søsat Indgå/Komm Udgået
BELLONA F344 Nam 09.01.55 I 02.02.57* 09.01.81
DIANA F345 CaD 19.12.54 I 30.07.55 30.08.74
FLORA F346 CaD 25.06.55 I 28.08.56 00.00.77
TRITON F347 CaN 12.09.54* I 10.08.55 09.01.81
Depl: let 660,0 st 779,6 fu 875,8 (før omarm 1960-62)
let 699,7 st 807,0 fu 894,0 (efter omarm 1960-62)
Dim : L: pp 68,54 kvl 69,60 oa 76,10 B: 9,60 spant D: fu 3,11 agter 2,54 kvl
Mask: 2 DM Ansaldo-FIAT 409T 9 cyl 2-takt 2 skruer 4 600 bhk / 435 rpm
Fart: 20,4 kn (prøver v/4 330 bhk) ( max sø 16 kn) (proj 18 kn)
Radi: 3 000 nm / 18 kn , 4 570 nm / 16 kn oliebehold: 96,2 87,0 (efter 1962) t
Bes : 108 ( 10 off / 98 )
Arm . kanoner: 2 76 mm PK M/55 LvSa (2x1) Italiensk ( til 1959)
1 40 mm Mk M/36 LvSa, for (midlertidigt) (1959-1960/63)
2 76 mm PK M/60 LvSa (2x1) US (fra 1960-63)
2 40 mm Mk M/48 LvSa2 M/55 (1x2) (til 1960-63)
1 40 mm Mk M/48 LvSa (1x1) (fra 1960-63)
3 20 mm Mk M/ (3x1) DIAN/TRIT ( til 1957 )
ASW: 2 Hedgehog 305, 244 (fra 1962), 196 bomber.
4 DB morter (4x1)
1 DB stativ 100, 82, incl 10 ØB (fra 1962), 72 DB
Note. køllagt USS IKS Snr
BELLONA 1954 PCE 1622 OUED 25701
DIANA 1954 PCE 1623 OUEF 25507
FLORA 1953 PCE 1624 OUEG 25603
TRITON 1953 PCE 1625 OUEH 25509
Skæbne:
BELLONA, sidste kommandostrygning 20apr79,udgået 09jan81, solgt til ophug 1982.
DIANA, udgået 30aug74 og retur til US-ejerskab, solgt til ophug i Holland dec76 for US $ 26 000 og afhentet 06mar77.
FLORA, udgået 1977 og ?solgt til ophug 1982?.
TRITON, udgået 09jan81 og solgt.