Flådens Skibe og Fartøjer
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. FSOF 1945-1995
  4. Fregat
  5. Peder Skram-kl. 1965
  6. Skibe og fartøjer

Patruljefartøjer

FSOF (Ikke i bogen)

Hugin-kl.

Hugin-kl.            Type Watercat 2000                                                                                                                                                                                   

Navn                      IKS                                                          IMO                                                        Registreret

Hugin                     -*                                                              219xxxxxxx

Munin                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Displ.:                     33 t.

Dim.:                      L. oa  19,5m (skrog 17,9m)                 B. oa  5,3m            d.  m                        Højde:  7,2m        

Mask.:                    2 – DM  (Scania??)       driving 2 waterjets                                        2 x 749 kW.         (~ 2 x 1018 hk).               

Fart:                         max. +35kn. 

Bygget:  Marine  Alutech OY Ab, Salo, Fi.  Acc. press release 13jan23 fra Marine Alutech skal levere 2 Watercat 2000 til det danske forsvarsministerium for operation ved Frontex.  Begge officielt modtaget 17jan2025 på FSN Korsør med deltagelse af forsvarsminister Troels Lund Poulsen.  Samtidig oplyst, at Hugin allerede er på vej til Middelhavet.  Skal erstatte de to tidligere udsendte både Vikaren og Stella Polaris (# som skal sælges?). 

Hugin                     A547

Munin                     A548

IMG 0028

A548 Munin i Korsør jan2025 (FB Søværnet)

PESK brochure 08maj20 1

Brochure for museumsskibet Peder Skram (Peder Skrams Venner).

 

   Billedet af Peder Skram, der pryder brochurerne fra "Peder Skrams Venner", er i virkeligheden Herluf Trolle. 

   Fotoet er et tilskåret billede (MAB 13032), som også indeholder udover Herluf Trolle (HRTR) også en Niels Juel (NIJU) korvet.  Sandsynligvis er fotoet taget fra netop Peder Skram (PESK). 

   Fotoet kan dateres til perioden okt1980-apr1981, sandsynligvis feb1981 (SQUADEX 81). 

Evidence (MAB 13032):

1).  Det er aktuelt Niels Juel der ses, da det er den eneste korvet med de 4 rektangulære ”kasser” øverst på forreste mast, 2 på hver side (sikkert ESM-udstyr) (okt1980-maj1984, max).  "Kasserne" blev senere erstattet af DESM-antenne på en stage agterst på forreste mast.

2).  Der er presenning påsat gelænder rundt om forreste Contraves ildledertårn (fandtes på PESK kun før omarmering).

3).  IFF antenne, er den nyere type, AS-177B/UPX (koniske form, rund i tværsnit), der ikke fandtes på PESK på noget tidspunkt (havde gamle rektangulære type, oval i tværsnit).  Den nyere type fandtes på HRTR.   

4).  Fod på rå på agterste mast til IFF antenne er bøjet indad mod midtskibs på HRTR, på PESK ret op. 

5).  Fodpert på øverste rå på forreste mast hænger meget stramt på PESK.  På HRTR mere slap, som vist på foto. (lidt mere tvivlsomt argument, kan skyldes vindtryk).

 

 1982 MAB 13032 kopi 2

MAB 13032:  Herluf Trolle med Niels Juel i kølvandet, sandsynligvis i norske farvande feb1981 (foto: Marinens Bibliotek).

 1970 MAB 09797 F352 SNFC 1970 kopi

Peder Skram agterskib fotograferet fra forreste mast.  Bemærk de 2 IFF antenner, som er den ældre type, som fandtes på PESK i hele dens operationelle tid.  Dateret til SNFL* i 1970.  (foto: Marinens Bibliotek).

*SNFL = Standing Naval Force Atlantic.   

 

 1979 F352 F353 1982 83 b kopi

PESK og HRTR ved Bradbænken ca. 1982-83. Bemærk forskellen på IFF antenner på de to skibe.  Her har HRTR presenning om gelænder om Contraves ildledersigter. 

På fotoet, ses også andre skibe, 2 Falster kl., en af Agdleq-kl., Daphne, Havfruen, samt en af de 5 sidste Daphne både.   (foto: Sune V. Nielsen, Facebook-opslag). 

 

Besøg Peder Skram på Holmen:  Link til Skibene på Holmen.

 Efter ombygning i 1991 er Pnt-nr. på hækken af F357 Thetis ikke Søværnets standard. 

   THETIS blev i 1991 ombygget til brug for seismiske undersøgelser ved Grønland.  Denne ombygning, som blev udført ved Aarhus Flydedok, bestod bl.a. i ændring af hækken, som blev gjort flad med en stor port, i modsætning til den tidligere afrundede hæk.  Dette betød, at man valgte at male Pnt-nr. på nævnte port, men ikke ”den af Søværnet approberede” lidt kantede standard, som anvendes på siden af skibet, og ellers overalt i Søværnet siden begyndelsen af 1960’erne. 

   Det virker, som om man har sagt til værftet:  ”og så skal i lige male F357 på hækken, og i finder selv lige ud af, hvordan det skal se ud”.  Det har værftet så gjort, sikkert med inspiration fra de vesttyske minestrygere, de havde inde til vedligeholdelse i denne periode, for de ligner meget Bundesmarine Pnt-nr., som det ses er 3-tallet som de tyske, mens 5-tallet ligner delvis. 

   Ingen har siden øjensynligt synes, at det var umagen værd at bringe det tilbage til Søværnets standard (Pr. 2020).     

 

 11D99 2050910

Her ses de famøse 3 og 5 tal, som tydeligt ikke er søværnets standard, 10sep2005.  (Foto: Svenn Storgaard)

 

P8130811

Thetis Pnt-nr på siden er normal standard, 13aug2010.  (Foto: Svenn Storgaard)

 

11D76 2050910

Nogle skibe fra Bundesmarine, depotskib A516 Donau, samt Schnellboote S6123 Hermelin og P6126 Frettchen (plus danske P562 VIBN).  3 og 5 tallene er meget lig de på THET’s hækport, 10sep2005.  (Foto: Svenn Storgaard)

 

   Det nye skib får samme navn og Pnt-nr*. som forgænger i 2011.  *(Pennant number - Flagnummer)

   Da LUNDEN (eks-MHV90) hejste kommando i Søværnet i 2011 fik det Pnt-nr Y343, som hidtil var båret af den gamle LUNDEN (eks-P13), som udgik nogenlunde samtidig. Det er vist første gang, at Søværnet genbruger både Pnt-nr og navn i samme skib, siden indførslen af NATO Pnt-nr. i 1951.

   Hvis den praksis fortsættes i andre skibe, kan det i fremtiden give anledning til en vis forvirring for fremtidige historikere.  Det er også lidt ulogisk, da numre oftest er tildelt for at give en kronologisk orden, og ingen sammenhæng har med navnet. 

   En trøst kan det så være, at man i 2019 ikke lavede samme fejl, da man satte den nye LUNDEN i tjeneste, hvor man gav den Pnt-nr. Y347.  

 

54M08 20020626 

 Første LUNDEN, Y343 I Odden havn 26jun2002 (Foto: Svenn Storgaard).

 

005P5271300

 Anden LUNDEN, Y343 I Odden havn 27maj2012 (Foto: Svenn Storgaard).

 

 Billede1

Tredje LUNDEN, Y347 I Odden havn 2019 (Foto: Søværnet).

 

Indsatsfartøj / SAR-fartøj

FSOF (Ikke i bogen)

LCP1 (90E)-klassen.

 

Navn                                                     Pt-nr               IKS.               Søsat                               Indgået                                 Udgået

LCP1                                                    LCP1                                                                              00.00.2003      

LCP2                                                   LCP2                                                                              00.00.2004      

LCP3                                                   LCP3                                                                              00.00.2004      

LCP4                                                   LCP4                                                                              00.00.2004      

SAR1             ”KIPAQ”                        SAR1                                                                                                                                

SAR2             ”NAJA”                         SAR2                                                                                                                         

SAR3                                                   SAR3                                                                                                                         

 

Depl:              8,2 t.               FL 9 t.

Dim  :             L.  11,88 m      B.  2,9 m                               dbg.  0,7m

Mask:             1 DM  Scania AB DSI 14M      FF Jet 410 Water-jet.               460 kW (625 hk).                    (LCP1-4).                                                   

                                  Scania V8 16 ltr                                                               590 kW (800 hk)?                   (SAR1-3).       

Fart:               40 kn.  Lastet 37 kn.  

Radi:              200 nm / max fart.                                                              Olie:  650 ltr (ca. 525 kg).

Bes :               2

Arm .              Ingen

Lasteevne:       2t eller 6-10 tropper. (siddeplads til 10).

Sensorer:         1 – Navigationsradar, SIMRAD CA52

 

Note:  Båden svarer til svensk Stridsbåt 90E, bygget i GRP.  Pr. 05dec2003: Er under levering.  Alle LCP’er leveret før 05maj2004.  04feb2005: 2 både bestilt til inspektionsskibene af Knud Rasmussen-klassen.  Yderligere 1 anskaffet til Lauge Koch.

 

LCP1.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ).  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i L16 Absalon (pr. 2014).  Gråmalet.  I tjeneste. 

 LCP1 02D87 2040505

LCP1 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).

 

LCP2.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ).  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i L16 Absalon (pr. 2014).  Gråmalet.  I tjeneste. 

 LCP2 02D96 2040505

LCP2 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).

 

LCP3.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ).  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i L17 Esbern Snare.  Gråmalet.  I tjeneste. 

 LCP3 02D86 2040505 

LCP3 ud for Langelinie i København 05maj2004. (Foto: Svenn Storgaard).

 

LCP4.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ).  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i L17 Esbern Snare.  Gråmalet.  I tjeneste. 

 

LCP4 09051509DSC00408

LCP4 i Københavns havn 05sep2019. (Foto: Svenn Storgaard).

 

SAR1.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ). Navngivet KIPAQ?.  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i P570 Knud Rasmussen.  Orangefarvet.  I tjeneste. 

 

SAR2.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ). Navngivet NAJA af familiemedlem til Ejnar Mikkelsen.  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i P571 Ejnar Mikkelsen.  Orangefarvet.  I tjeneste. 

 

SAR3.  Storebro Boats AB, Storebro, Se. (  ).  (K:  .  .    ).  (FK:    .  .     / S:   .  .     ).  Stationeret i P572 Lauge Koch.  Orangefarvet.  I tjeneste. 

SAR3 08261047P8263186 

SAR3 på rampen, der anvendes til søsætning/ombordtagning i Knud Rasmussen-kl.  Her P572 på flådestation Korsør 26aug2017.  (Foto: Svenn Storgaard).

 

  1. Lunden 2019
  2. Lunden 2011
  3. Snekken 2007
  4. Miljø 103 2008

Side 1 ud af 4

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Main Menu

  • Indledning
    • Forkortelser og forklaringer
  • Rettelser
    • Rettelser 2011
  • FSOF før 1945
    • Værkstedsskib
      • Henrik Gerner 1927
    • Motorbåd
  • FSOF 1945-1995
    • Fregat
      • Godthaab 1945
      • Peder Skram-kl. 1965
      • Beskytteren 1975
    • Torpedobåd
      • Glenten-kl. 1947
    • Undervandsbåd
      • U 1 / Springeren
      • U 2 / Støren-kl
    • Patruljefartøj
      • Flyvefisken-kl. 1986
      • Barsø-kl. 1969
      • Agdlek-kl 1973
    • Minefartøj
      • MRF 1 / MRD 1-kl.
    • Hjælpeskib
      • Pillau 1945
      • Faxe-kl. 1962
    • Motorbåd
      • FLS 8 1986
      • FLS 9 1979
      • Motorbåd nr. 60 1902
      • Motorbåd nr. 651-kl. 1979
      • Prinsen 1945
      • Snehvide 1945
    • Landgangsfartøj
      • LCM(3)-kl. 1945
    • Drone
      • KD2R-3/-5 Drone
  • FSOF fra 1996
    • Fregat
      • Knud Rasmussen-kl. 2006
    • Undervandsbåd
      • Kronborg 2001
    • Patruljefartøj
      • Diana-kl. 2006
      • Birkholm-kl. 2005
      • Lods-kl. 2019
      • Hugin-kl. 2025
    • Indsatsfartøj
      • LCP1-kl (90E) 2003
    • MInefartøj
      • MSF 1-kl. 1996
    • Målslæbningsfartøj
      • Lunden 2011
      • Lunden 2019
    • Motorbåd
      • O-1 kl. 1999
      • SOM 1-Kl. 2018
      • Snekken 2007
    • Miljøfartøj
      • Miljø 103 2008
  • Kontakt formular
  • Egne kommentarer
    • Pudsigheder
      • Det nye skib får samme navn og Pnt-nr. som forgænger
      • Pennantnummer på hæk af F357 Thetis
      • Brochure med Peder Skram er i virkeligheden Herluf Trolle
  • Om