Flådens Skibe og Fartøjer
  1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. FSOF 1945-1995
  4. Fregat
  5. Peder Skram-kl. 1965
  6. Skibe og fartøjer

Motortorpedobåd

FSOF Pg. 53

Glenten-kl.

Navn                                         PT-nr               IKS        Søsat                Indgået                  Udgået

ex - S 122    1C                          -                       -             30.12.42           

T 51/ GLENTEN  2B                 P551                 OVFG     10.10.44            01.11.47                 27.02.61

T 52/ GRIBBEN 1C                   P552                 OVFH     31.05.41            15.04.48                 25.04.60

T 53/ HAVØRNEN 2A               P553                 OVFI      26.08.44            19.11.48                 06.06.57

T 54/ HÆRFUGLEN 1C            P554                 OVFJ      28.11.41            21.03.49*               06.10.54

T 55/ HØGEN   2A                    P555                 OVFK     07.07.44            28.03.49                 04.10.57

T 56/ ISFUGLEN 1C                 P556                 OVFL     05.06.43            08.07.49                 06.10.54

T 57/ JAGTFALKEN 2B            P557                 OVFM    13.10.44            08.07.49                 01.05.62

T 58/ MUSVAAGEN 1B             P558                 OVFN     22.04.42            15.07.50                 06.10.54

T 59/ RAAGEN  2A                   P559                 OVFO     12.05.44            01.11.49                 06.06.57

T 60/ RAVNEN  1B                    P560                 OVFP*    23.02.43            10.01.53                 01.05.62

T 61/ SKADEN  2A                    P561                 OVFQ*   15.07.44            07.10.50                 25.04.60

STORMFUGLEN   1B               P562                 OVFR     06.09.41            08.10.52                 20.10.62

TAARNFALKEN   2B                P563                 OVFS     18.09.44            12.05.52                 06.06.57

TRANEN        1A                      P564                 OVFT     06.08.42            03.11.55                 26.04.63

FALKEN        2B                      P565                 OVFU     14.09.44            07.02.53                 17.07.61

HEJREN        1C                       P566                 OVFV     13.06.42            05.01.56                 28.12.64

LOMMEN        2A                     P567                 OVFW    29.09.44            21.04.53                 04.09.61

T 62/ VIBEN   1B                      P568                 OVFX     06.11.41            03.11.55                 13.09.65

(* I Danmarks Skibsliste 1951 angives IKS for T 61 som OVFP; men fra 1952 angives T60/Ravnen som OVFP og T61/Skaden som OVFQ)

 

Grp 1 - A - B - C:  

Depl:              st   92,5     fl   115

Dim :              L:  kvl  34,05     pp 34,20     oa  34,94

                      B:  5,10                             D:   1,67

Mask:             3  DM    Mercedes-Benz       3 skruer

                      (Grp A): Type  MB511A  20 cyl m/kompressor.  7.500 bhk

                      (Grp B + C): Type MB501  20 cyl u/kompressor.  6.000 bhk

                      I de både, der endnu var i tjeneste 1958, erstattedes motorerne af type MB511.

Fart:               (Grp A):  41 kn    (Grp B):  39,5 kn   (Grp C):  38,5 kn

Radi:              700 sm ved 30 kn oliebeholdning:  16,7 m3

Bes :               22

Arm :              torpedoer: 2  533 mm  TR (2x1) + 2 reservetorpedoer.

                      (I HEJREN fra sidst i 1950'erne:  4  533 mm  TR (4 x 1)  2 faste + 2 drejelige)

                      kanoner:

                      Til ca. 1955:        1  20 mm Mk M/   LvSa i brønd forude

                                                4  20 mm Mk M/42 LvSa2 M/46  (2x2), tysk model.

                      Fra ca. 1955:        1  40 mm Mk M/48 LvSa agter

                                                1  20 mm Mk LvSa i brønd forude

                                                2  20 mm Mk M/42 LvSa2 M/46 (1x2) midtskibs; senere fjernet.

                      miner:                 mineskinner på dæk.

 

Grp 2 - A  - B:

Depl:              v/kvl  99              (Grp 2A): st  105     fl  122

                                                (Grp 2B): st  107     fl  124

Dim :              L:  kvl  34,05     oa  34,94

                      B:   5,10              D:  1,67

Mask:             3  DM    Mercedes-Benz, Type MB 511, 7.500 bhk.    3 skruer

Fart:               45 kn,  altn  42 kn

Radi:              (Grp 2A): 700 sm ved 30kn,  (Grp 2B): 750 sm.

                      Olie: (Grp 2A):  16,7 m3, (Grp 2B):  17 m3.

Bes  :              22

Arm:               torpedoer: 2  533 mm  TR  (2x1) + 2 reservetorpedoer

                      kanoner:

                      Til ca. 1955:        1  20 mm Mk M/   LvSa i brønd forude

                                                4  20 mm Mk M/42 LvSa2 M/46  (2x2), tysk model.

                      Fra ca. 1955:        1  40 mm Mk M/48 LvSa agter

                                                1  20 mm Mk M/   LvSa i brønd forude

                                                2  20 mm Mk M/42 LvSa2 M/46 (1x2) midtskibs; senere fjernet.

                      miner:                 mineskinner på dæk

Tidligere tyske Schnellboote (af de allierede betegnet som E-Boats (= Enemy boats)). De oprindelige enheder købt i flere omgange fra de amerikanske myndigheder; i første omgang 10 både for ialt $ 42.500, senere endnu fire. Seks både overtoges fra Norge 1951.

Rekonstrueret og repareret på forskellige værfter i perioden 1949 (ISFUGLEN) til 1954 (VIBEN). 

I 1953 deltog i alt otte både i et forsøg med forskellige farver, idet hver farve blev påmalet 2 både.  Fordelingen skulle være som følger:  marinegrå, LOMMEN og GLENTEN,  hvid ( beskrevet som snavset-mat-grå-hvid),   HÆRFUGLEN og RAVNEN, søgrøn,  SKADEN og RAAGEN, samt lysblå (køkkenblå), TAARNFALKEN og formentlig FALKEN.  Forsøget skulle prøve at afgøre hvilken farve, der ville være den bedst egnede til fremtidig brug.  I maj 1955 bestemtes, at motortorpedobåde skulle males hvide snarest. Fra ca. 1961 maledes overlevende både olivengrønne.

2 mtb skrog købtes i England, og dele herfra udtoges juli 1949 af fa. Hayes, Pembroke Dock, England. (nævnt i skrivelse fra juni 1950. Disse både har ikke kunnet identificeres.

Uddrag af generalrapporter: "I vind 4 Beaufort i Østersøen og Kattegat vil armering kunne anvendes, mens vind 5 er grænsen for operation. Den klarer sig bedre i lang og høj sø fremfor kort, krap sø. Manøvre kræver en del plads, da motorernes kraft giver en voldsom acceleration, hvorfor havnemanøvre skal foregå med forsigtighed. Bådens strukturelle styrke er sådan, at der ikke kan gåes frem og bak på to motorer samtidig, hvilket begrænser manøvreevnen".

Ex. S.122. Schlichting Werft, Travemünde (1022). Indgik i Kriegsmarine 21.02.43. 1945 tildelt USA. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Erhvervet juli 1947. Ikke indgået. Anvendt som reservedelslager. Solgt til ophugning omkring årsskiftet 1952/53.

T 51. Fr. Lürssen, Vegesack (13006). Ex. "S.306". Var ikke færdigbygget april 1945. Tildelt USA 1945. Fra 07.02.46 underlagt OMGUS. Erhvervet 31.07.47. (FK: 01.11.47 /S: 15.12.59).  01.04.51 navngivet GLENTEN (P 551). Solgt 20.04.61 til H.J.Hansen, Odense for kr. 12.492. Ophugget.

T 52. Schlichting Werft, Travemünde (1007). Ex. "S.107". Indgik i Kriegsmarine 06.07.41. Tildelt USA 1945. Fra 01.02.46 underlagt OMGUS. Ankom København juli 1947. (FK: 15.04.48 /S: 01.05.59). 01.04.51 navngivet GRIBBEN (P 552). Solgt 21.06.60 til H.J.Hansen, Odense sammen med SKADEN for tilsammen kr. 31.789. Ophugget.

T 53. Fr. Lürssen, Vegesack (12986). Ex. "S.216". Overtaget af Kriegsmarine 27.12.44. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. (FK: 19.11.48 /S: 03.11.55). 01.04.51 navngivet HAVØRNEN (P 553).  Strandede under øvelsessejlads 03.12.52 på Scroby Sands udfor Great Yarmouth, England. Bjærget i løbet af januar 1953 og indkom til Great Yarmouth 15.01.  Ankom København under bugsering 27.01. Repareret og atter i tjeneste.  Solgt 21.10.57 til Rederiet Sundfarten, Virum sammen med RAAGEN og TAARNFALKEN for tilsammen kr. 49.500.

T 54. Schlichting Werft, Travemünde (1033). Ex. "S.133". Indgik i Kriegsmarine 31.12.43. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Ankom København juli 1947. (FK: 21.03.49 /S: 30.04.53). 01.04.51 navngivet HÆRFUGLEN (P 554). Solgt 27.05.55 til H.J.Hansen, Odense for kr. 22.883. Ophugget.

T 55. Fr. Lürssen, Vegesack (12976). Ex. "S.206". Indgik i Kriegsmarine 31.08.44. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Ankom København 20.06.48. (FK: 20.04.49 /S: 04.09.57).  01.04.51 navngivet HØGEN (P 555).  Kolliderede 04.09.57 kl ca 0330 med FLYVEFISKEN under øvelse i Store Bælt og sank. Hævet 10.09. og indbragt til Nyborg Værft. Solgt 23.09. til Petersen & Albeck, Kbh. for kr. 11.655. Ophugget.

T 56. Schlichting Werft, Travemünde (112). Ex. "S.127". Indgik i Kriegsmarine 10.07.43. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Erhvervet juli 47. (FK: 08.07.49 /S: 02.02.53). Adopteret af Hørsholm 06.08.49 i Rungsted Havn. 01.04.51 navngivet ISFUGLEN (P 556). Solgt 27.05.55 til H.J.Hansen, Odense for kr. 22.883. Ophugget.

T 57. Fr. Lürssen, Vegesack (13005). Ex. "S.305". Indgik i Kriegsmarine 29.03.45. Tildelt USA 1945. Fra 22.02.46 underlagt OMGUS. Ankom København 20.06.48. (FK: 27.09.49 /S: 09.12.60). 01.04.51 navngivet JAGTFALKEN (P 557). Solgt 06.07.62 til Ingeniørfirmaet Minerva, Vanløse for kr 15.131. Skroget observeret i Hundested 1966 og 1968 uden overbygning.

T 58. Fr. Lürssen, Vegesack (12879). Ex. "S.79". Indgik i Kriegsmarine 27.06.42. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Erhvervet juli 1947. (FK: 15.09.50/ S: 24.09.53). 01.04.51 navngivet MUSVAAGEN (P 558). Solgt 27.05.55 til H.J.Hansen, Odense for kr. 22.883. Ophugget.

T 59. Fr. Lürssen, Vegesack (12967). Ex. "S.197". Indgik i Kriegsmarine 10.07.44. Tildelt USA 1945. Fra 07.02.46 underlagt OMGUS. Erhvervet 25.07.47. (FK: 06.02.50 /S: 23.06.55). Adopteret af Stubbekøbing 03.06.50. Forliste 26.02.51 i Nordsøen efter kollision med engelsk MTB 5518. Bjærget sidst på året og under reparation til efteråret 1952. Blev samtidig forsynet med udfaldende stævn. Reparationen foretaget hos Lürssen i Vesttyskland. Igen i tjeneste.  01.04.51 navngivet RAAGEN (P 559). Solgt 21.10.57 til Rederiet Sundfarten, Virum sammen med HAVØRNEN og TAARNFALKEN for tilsammen kr. 49.500.  Muligvis endt som dækmole i Humlebæk.

(T 60). Fr. Lürssen, Vegesack (12897). Ex. "S.97". Indgik i Kriegsmarine 25.03.43. Tildelt USA 1945. Fra 07.02.46 underlagt OMGUS. Erhvervet juli 47. (FK: 10.01.53 /S: 01.02.62). 01.04.51 navngivet RAVNEN (P 560). Kom ikke i tjeneste med T-nr.  Solgt 22.01.63 til Anglo Diesel Co., England for kr 18.350. På grund af manglende betaling af købesummen, påny udbudt til salg og 29.11.63 solgt til Windway Marine Service, Cardiff for kr 10.300.

T 61. Fr. Lürssen, Vegesack (12977). Ex. "S.207". Indgik i Kriegsmarine 19.09.44. Tildelt England 1945. Fra 07.02.46 underlagt OMGUS. Ankom København 20.06.48. (FK: 09.11.50 /S: 09.02.59). 01.04.51 navngivet SKADEN (P 561).  Solgt sammen med GRIBBEN 21.06.60 til H.J.Hansen, Odense for tilsammen kr 31.789. Ophugget.

STORMFUGLEN. Fr. Lürssen, Vegesack (12857). Ex. "S.64". Indgik i Kriegsmarine 02.11.41. Skulle 20.07.44 være overgivet til Finland; ikke gennemført. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Overgik til Norge juli 1947. I tjeneste dér som "Lyn". Udgik af norsk tjeneste oktober 1950. (FK: 08.10.53 /S: 04.10.62). Solgt 26.01.65 til Petersen & Albeck, Kbh. for kr. 13.050. Ophugget.

TAARNFALKEN. Fr. Lürssen, Vegesack (13003). Ex. "S.303". Indgik i Kriegsmarine 24.02.45. Tildelt England 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Overgik juli 1947 til Norge. I tjeneste dér som "E.2", senere "B.92" og "Brann". (FK: 12.05.52 /S: 07.05.56). Solgt 21.10.57 sammen med HAVØRNEN og RAAGEN til Rederiet Sundfarten, Virum for tilsammen kr. 49.500.

TRANEN. Fr. Lürssen, Vegesack (12885). Ex. "S.85". Indgik i Kriegsmarine 07.10.42. Tildelt USA 1945. Fra 01.02.46 underlagt OMGUS. Overgik juli 1947 til Norge. I tjeneste dér som "B.95" og senere "Storm". (FK: 03.11.55 /S: 27.03.63). Sank om morgenen 27.03.63 udfor Stavanger efter kollision med norsk fiskekutter "Trygg". Hævet i slutningen af april 1963 og solgt til Haugesund Mek. Verkstad formentlig til ophugning.

FALKEN. Fr. Lürssen, Vegesack (13002). Ex. "S.302". Indgik i Kriegsmarine 12.02.45. Tildelt USA 1945. Fra 07.02.46 underlagt OMGUS. Juli 1947 overgået til Norge. I tjeneste dér som "E.1", senere "B.91" og "Blink". Udgik af norsk tjeneste oktober 1950. Navn tildelt ved Kgl. Resolution af 23.07.52. (FK: 07.02.53 /S: 20.05.61). Solgt 22.11.61 sammen med LOMMEN til Handels- og ingeniørfirmaet Minerva, Vanløse for tilsammen kr. 35.261. Videresolgt til Anglo Diesel Co. London. Senere solgt til Baron von Waynaghy. Oplagt i Kiel sammen med LOMMEN. Solgt december 1972 til ophugning.

HEJREN. Schlichting Werft, Travemünde (1017). Ex. "S.117". Indgik i Kriegsmarine 08.08.42. Skulle 20.07.44 være overgivet til Finland; ikke gennemført. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Overgik til Norge juli 1947. I tjeneste dér som "B.97" og senere "Tross". Navn tildelt ved Kgl. Resolution af 23.07.52. (FK: 05.01.56 /S: 24.10.64). Havde fra slutningen af 1950'erne installeret to stk. drejelige torpedorør på dækket i hhv. styrbord og bagbord side, antagelig som prøveopstilling til FALKEN-kl. Solgt 17.05.65 til Petersen & Albeck, Kbh. for kr 13.550. Ophugget.

LOMMEN. Fr. Lürssen, Vegesack (12965). Ex. "S.195". Indgik i Kriegsmarine 28.06.44. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Overgik til Norge juli 1947. I tjeneste dér som "E.3", senere "B.93" og "Kjekk". Navn tildelt ved Kgl. Resolution af 23.07.52. (FK: 21.04.53 /S: 04.09.61). Solgt 22.11.61 sammen med FALKEN til Handels- og ingeniørfirmaet Minerva, Vanløse for tilsammen kr. 35.261. Senere videresolgt til Anglo Diesel Co., London og igen videresolgt til Baron von Waynaghy. Oplagt i Kiel sammen med FALKEN. Solgt 15.12.72 til E.Möller, Mönckeberg til ophugning.

VIBEN. Fr. Lürssen, Vegesack (12861). Ex. "S.68". Indgik i Kriegsmarine 01.07.42. Tildelt USA 1945. Fra 18.01.46 underlagt OMGUS. Erhvervet juli 1947. I august 1949 tillodes det, at dele udtoges af båden til brug ved istandsættelsen af øvrige både. Navn tildelt ved Kgl. Resolution af 23.07.52. (FK: 03.11.55 /S: 12.01.65). Fra ca. april 1964 kunne båden kun sejle på to motorer pga. havari på midterste motor. Solgt 17.01.66 til H.J.Hansen, Odense for kr 37.689. Ophugget marts 1966.  (Muligvis tiltænkt betegnelsen T 62).

  

Inspektionsskib

FSOF Pg. 46

Beskytteren

Navn                                         PT-nr               IKS         Søsat                Indgået                  Udgået

BESKYTTEREN                       F340                 OUEK     29.05.75            27.02.76                 21.11.00

 

Depl:              v/kvl  1.640     norm  1.824     fl  1.970  

Dim :              L:  kvl  69,00     oa  74,78

                      B:  kvl  12,16           D:  kvl  4,00     5,30

Mask:             3  DM  B&W Alpha  16V23LU  4-takt

                      7.440 bhk ved 825 o/m.        1 VP skrue

                      1  Bow thruster  Ulstein

Fart:               18,5 kn

Radi:              6.000 sm / 13 kn / 1 motor,  

                      4.500 sm / 16 kn / 2 motorer.

Bes :               59

Arm.:             kanoner:             1  76 mm K M/61  LvSa

                                                2  37 mm Salut

                      lysraket:              2  51 mm Rs M/

           ASW:    1  DB kasteapparat

    helikopter:   1  Alouette III  (indtil 1981/82)

                      1  Lynx Mk 80/91  (fra 1981/82)

Inspektionsskib. Videreudvikling af HVIDBJØRNEN-kl. under hensyntagen til de erfaringer, der var gjort med denne klasse.  Oktober 1973:  Ordre placeret i Aalborg Værft til levering 1975.  Pris 50 mio. kr.

BESKYTTEREN. Aalborg Værft A/S (207). (K: 11.12.74).  Navngivet af H.K.H. Arveprins Knud 27.05.75, men ikke søsat på grund af lavvande i Limfjorden. (FK: 27.02.76 /S:             ). Adopteret af Holsteinsborg 27.-29.5.77 og Fredericia 27.08.83. Ombygget ved Orlogsværftet 1985-86 bl.a. med nyt radaranlæg (kuppel). Var juli-august 1982 i Kongedeling til Grønland. Repræsenterede sammen med HVIDBJØRNEN og AGPA  Inspektionsskibseskadren ved Langelinie 05.06.87, da man fejrede fiskeriinspektionstjenestens 400-års jubilæum. Juni-juli 1989 i Kongedeling ved Grønland. Besøgte Canada maj 1983. Var maj 1995 i Newcastle i anledning af 50-året for afslutningen af 2. Verdenskrig.  Februar 1999: Planer om lease til Færøerne, men det var blevet opgivet pr. oktober 1999.  December 1999: Tilbudt Estland som gave og blev 21 november 2000 overdraget til videre tjeneste som Admiral Pitka, A230.

11D71 2050910

A230 Admiral Pitka ved Bradbænken den 10sep2005.  På siden ligger den estiske minestryger M416 Olev (ex-tysk Diana).                  (Foto: Svenn Storgaard) 

 

Stations- og inspektionsskib

FSOF Pg. 29

GODTHAAB

 Navn                                         PT-nr               IKS        Søsat                Indgået                  Udgået

GODTHAAB                             -                       OZOA     10.01.98            K 00.06.45             15.10.45

(Oprindeligt IKS: NJWB)

 

Depl:              287 BRT     162 NRT     150 DWT

Dim :              L:  pp   35,20

                      B:  7,65               D: fu  for 3,96     agter  4,57

Mask:             1   SE Compound maskine  1  skrue                      240 ihk

Fart:               -

Radi:              45 døgn /180 t      Kulbeholdning:  150  +  30 t i agterlast

Bes :

Arm :              kanoner:              2  37 mm  PK L/38.

Stations- og inspektionsskib.

GODTHAAB. C.C.Framnäs, Sandefjord. 3 mastet dampbarkentine. Ejedes af Grønlands Styrelse. (FK: 16.07.45 /S: 15.10.45). Lejet for et enkelt togt som stations- og inspektionsskib ved Østgrønland. Havde tidligere været til rådighed for Søværnet 1928, 1930, 1935 og 1939-40. I de tre første tilfælde anvendt ved Grønland.

Undervandsbåd

FSOF Pg. 101

U 2 / Støren-kl

Navn                                        PT-nr              IKS         Søsat                   Indgået                    Udgået

U2 / STØREN                          S322                OUCC   28.12.1943          19.09.1947               29.01.1959

U3 / SÆLEN                            S323                OUCD   19.08.1944          18.02.1947               16.01.1958

Depl:             st  545               fl  662    dyk  735                  

Dim :            L:   pp   60,95    oa   62,80                      B:   4,90                           D:  fl   4,50  agter   

Mask:           2   DM     Davey  Paxman  (STØREN)             800  bhk

                                 Vickers-Armstrong  (SÆLEN)

                      2   EM                                                                760  bhk

                      2 skruer

Fart:              13 kn overflade /  9  kn

Radi:                                                                                       oliebehold:   56 t

Bes :             36

Arm .            torpedoer:        4  533 mm  TR  (for). (Max. 8 tp kunne medføres)

                      kanoner:          1  76 mm  PK     (fjernet ca. 1953)

                                                3  7,7 mm MG Vickers 0.303".   (senere fjernet)

                      miner:              et antal miner kunne medføres i stedet for torpedoer

Engelsk "V-klasse".  Ellers se U 1 / Springeren

De i 1951 indførte PT-nr. førtes ikke påmalet.

U 2. Vickers-Armstrongs, Walker (59).  Bestilt 21maj1942, som Admiralty Job No. J4641 under ”1942 Programme”..  (K: 18.11.1942 /F: 02.06.1943).  Ex engelsk "Vulpine" (P 79).  (FK: 19.09.1947 /S: 29.01.1959).  Ankom til Holmen 15.10.1946. 01.04.1951 omdøbt STØREN (S 322). Fik apr-dec1952 snorkel installeret som første danske ubåd.  Tilbageleveret til England i Faslane.  Solgt til Shipbreaking Industries, Faslane til ophugning og ankom dér juni 1959. 

U 3. Vickers-Armstrongs, Barrow.  Bestilt 21maj1942.  (K: 13.08.1943/ F: 01.12.1944).  Ex fransk "Morse" (01dec1944-17sep1946), ex engelsk "Vortex" (P 87).  Strøg engelsk kommando på Holmen 23.10.1946, og overgik til dansk kontrol.  (FK: 18.02.1947 /S: 16.01.1958).  01.04.1951 omdøbt SÆLEN (S 323).  Snorkel indbygget okt1953-jun1954.   Tilbageleveret til 3rd Submarine Squadron, Faslane.  Solgt til Metal Industries, Faslane til ophugning og ankom dér august 1958.  

Undervandsbåd

FSOF Pg. 100

SPRINGEREN

Navn                                        PT-nr              IKS         Søsat                   Indgået                    Udgået

U1 / SPRINGEREN                 S321              OUCB    11.10.1942          16.06.1947               19.11.1957

Depl:             st   540                             fu  644  ovfl              732  dyk

Dim :            L:   pp  59,00    oa   60,95                B:    4,90           D:   fl   4,50  agter

Mask:           2  DM                Davey Paxman                       615 bhk             2 skruer

                      2  EM                                                                 825 bhk

Fart:              12,5 kn ovfl /  8,5 kn  dyk

Radi:             5.200 sm ved 8,5 kn,  4.300 sm ved 11,5 kn.  oliebeholdning:    40 t  

Bes :             36     (ca 29 fred / ca 40 krig )

Arm .            torpedo:            4  533 mm TR forude    (total beholdning:  8 tp)

                      kanoner:          1  76 mm  PK     (fjernet  1953)

                                                3  7,7 mm MG Vickers 0.303"  (fjernet senere)

                      miner:              et antal miner kunne medføres i stedet for torpedoer

Engelsk "U-klasse". U 1 blev, sammen med U 2 og U 3 lejet af den engelske marine i 1946 for en periode af tre år, regnet fra bådenes kommandohejsning under dansk flag. Lejen beløb sig til hhv. GBP 13.250, 18.230 og 15.780, som var 10% af bådenes anslåede værdi ved overtagelsen. I 1950 forlængedes lejemålet - iøvrigt uden at yderligere leje skulle betales - til udgangen af 1954. Efter senere forhandlinger forlængedes lejemålet endnu engang, igen uden vederlag, indtil de nybyggede ubåde af DELFINEN-klassen kunne komme i tjeneste.

Det i 1951 tildelte PT-nr. førtes ikke påmalet. I forbindelse med navngivningen af U 1, U 2 og U 3 i 1951, var der forslag fremme om at navnene skulle være Blaahvalen, Hvidfisken og Rødhajen, som en slags tak for de gunstige lejevilkår. 

SVN var i kontakt med RN om lån af yderligere U-kl.-både og da det ikke var muligt, også lån af S-kl.-både, alt sammen uden held.  Derimod var yderligere 2 U-kl. planlagt i dansk tjeneste, idet Norge havde 5 både af U-klassen, men i dec1951 havde problemer med at bemande dem alle.  I okt-nov1952 blev udarbejdet aftale mellem Norge og Danmark.  Man var langt fremme i planlægningen i 1953, bl.a. udrustning med snorkel og dybdestyrings-anlæg.  Bådene havde også fået tildelt navnene SPÆKHUGGEREN og SVÆRDFISKEN, samt PT. nr. S324 og S325.  Hvorfor overdragelsen ikke fandt sted er pt. uvidst.  Det vides heller ikke hvilke enheder, der var tale om. 

U 1. Vickers-Armstrongs, Barrow (807).  Bestilt 23aug1940, som Admiralty Job No. J3826 under ”1940 Programme”.  (K: 30.12.41 /F: 16.12.42).  Ex. engelsk "P.52" af "U-klassen".  I polsk tjeneste 1942-46, fra 1943 under navnet "Dzik". (FK: 16.06.47 /S: 19.11.57).  Ankom til Holmen 15.10.46.  Blev 01.04.51 omdøbt SPRINGEREN (S 321).  Forsynet med snorkel dec1952-okt1953. Tilbageleveret til England i Faslane. Ankom Metal Industries, Faslane april 1958 og ophugget dér.

  1. Triton-kl. 1955
  2. Peder Skram - kl. 1965
  3. Motorbåd nr. 60 1902

Side 4 ud af 4

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Main Menu

  • Indledning
    • Forkortelser og forklaringer
  • Rettelser
    • Rettelser 2011
  • FSOF før 1945
    • Værkstedsskib
      • Henrik Gerner 1927
    • Motorbåd
  • FSOF 1945-1995
    • Fregat
      • Godthaab 1945
      • Peder Skram-kl. 1965
      • Beskytteren 1975
    • Torpedobåd
      • Glenten-kl. 1947
    • Undervandsbåd
      • U 1 / Springeren
      • U 2 / Støren-kl
    • Patruljefartøj
      • Flyvefisken-kl. 1986
      • Barsø-kl. 1969
      • Agdlek-kl 1973
    • Minefartøj
      • MRF 1 / MRD 1-kl.
    • Hjælpeskib
      • Pillau 1945
      • Faxe-kl. 1962
    • Motorbåd
      • FLS 8 1986
      • FLS 9 1979
      • Motorbåd nr. 60 1902
      • Motorbåd nr. 651-kl. 1979
      • Prinsen 1945
      • Snehvide 1945
    • Landgangsfartøj
      • LCM(3)-kl. 1945
    • Drone
      • KD2R-3/-5 Drone
  • FSOF fra 1996
    • Fregat
      • Knud Rasmussen-kl. 2006
    • Undervandsbåd
      • Kronborg 2001
    • Patruljefartøj
      • Diana-kl. 2006
      • Birkholm-kl. 2005
      • Lods-kl. 2019
      • Hugin-kl. 2025
    • Indsatsfartøj
      • LCP1-kl (90E) 2003
    • MInefartøj
      • MSF 1-kl. 1996
    • Målslæbningsfartøj
      • Lunden 2011
      • Lunden 2019
    • Motorbåd
      • O-1 kl. 1999
      • SOM 1-Kl. 2018
      • Snekken 2007
    • Miljøfartøj
      • Miljø 103 2008
  • Kontakt formular
  • Egne kommentarer
    • Pudsigheder
      • Det nye skib får samme navn og Pnt-nr. som forgænger
      • Pennantnummer på hæk af F357 Thetis
      • Brochure med Peder Skram er i virkeligheden Herluf Trolle
  • Om