DRONER
FSOF (Ikke med i bogen)
Drone KD2R-3 og KD2R-5 (-5 ~ US Navy MQM-36A).
I begyndelsen af 1950’erne anskaffedes fra USA et antal droner, som skulle anvendes som skydemål for antiluftskyts ved Søværnets Artilleriskole Odden (ASO), som ligger på Gniben i det nordvestlige Sjælland.
Der blev først leveret droner af typen KD2R-3. 70 stk. leveret pr. 1954 som våbenhjælp fra USA. Første flyvning 06aug1953. 10 stk. bestilt i 1957. I 1964 tales om at modificere -3 til -5.
I jun1967 ønsker SAR en ny type anskaffet, da -3 ikke længere fremstilles og problemer med dele til det svindene antal fly. I jul1967 anmoder SAR SVK om at godkende køb i første omgang 5 stk. KD2R-5 til en samlet pris af kr. 350.000,- til levering i løbet af 8 mdr. (finansåret 1967-68). Yderligere ønskes 5 stk. i hvert af de følgende finansår, 1968-69 og 1969-70.
KD2R-5 blev erstattet af BTT-3 Banshee i 1988.
En flyvning startede ved at flyet blev affyret fra en katapult, som var placeret på en plads yderst på Gnibens spids. Styring blev foretaget via radiosignal fra en ”pilot” placeret i kontroltårnet, med navnet ”Top”, placeret på det højeste punkt i terrænet. Flyvning kunne kun foretages i klart vejr, da visuel kontakt var nødvendig for styring. Ligeledes var der derfor også begrænsning på rækkevidde, 4 km, under gode forhold. Landing foregik ved hjælp af en faldskærm, oftest i vandet, hvilket nødvendiggjorde rengøring og klargøring efter hver flyvning.
Med -5 fik man mulighed for at udvide rækkevidde for styring, da den var forsynet med autopilot, som kunne holde højde og kurs, som ”pilot” på jorden kunne ændre efter behov. Den kunne nu nå ud på 10 km og med radartransponder 20 km.
Fabrikat. Northrop (tidl. Radioplane Co, Van Nuys, Ca, USA)
Model: KD2R-3
KD2R-5
US-Navy designation: MQM-36A Shellduck.
Dim: Længde: 4,15 m
Vingespænd: 3,50 m
Højde: 0,80 m
Vinge areal: 1,75 m
Vægt: Tomt: 124 kg
Fuld: 183 kg
Motor: 1 – McCulloch O-100-1
1 – McCulloch O-100-2 72 HK (53 kW).
1 – McCulloch O-100-3 95 HK (71 kW).
Fart: Max: 200 kn (360 km/t)
Stall: 58 kn (108 km/t)
Rækkevidde: 180 sml (330 km) ~ 70 min.
Max højde: 23.000 ft. (7.000 m)
Stige hastighed: 3.500 ft/m (17,8 m/s).
(Foto: Søværnsorientering 1988).
Motorbåd
FSOF Pg. 243 (Findes ikke FSOF)
MB. 651-kl.
(ca. 5? ea. bygget ca. 1977-79). En til hver af PESK-kl. og NIJU-kl.
Motorbåd nr. 651?. Fandtes i privat eje 29dec2020 og lå i Søminegraven, Holmen. Hvidt skrog og dæk med lysgrå overbygning.. Har nr. 651 skrevet på stævn.
Navn ukendt. Nr. 651. Observeret i Søminegraven 29dec2019. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 653. (Ejvind (4296). Bygget 1979). Bygget til PEDER SKRAM.
Fandtes ved skibet 1998, og fortsat 2020.
MB653 ombord på Peder Skram 26mar2019. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 655*. (Ejvind). Fandtes i privat eje 1997.
Motorbåd nr. 65a. Fandtes i Vedbæk med navnet Muslingen? af Vedbæk 08jun2000.
Blåmalet skrog og hvidt dæk og overbygning.
Muslingen af Vedbæk. Observeret i Vedbæk havn 18jun2000. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 65b. Fandtes i Dragør (på land) med navnet Pia af Fr.værk (Frederiksværk) 22mar2020.
Skrog, dæk og overbygning hvidmalet, undervandsskrog blå. Havnenr. 810.
Pia af Fr.værk (Frederiksværk?). Observeret i Dragør 22mar2020. (foto: Svenn Storgaard).
Note: *MB655 kan være MB65a eller MB65b.
Motorfærger
FSOF Pg. 226
FLS 9
FLS 9. (Bogense Værft). Bygget 1979. 25 BRT. 17 NRT. L: 16,75 m. B: 4,85 m. D: 1,35 m. (110 passagerer). Fra ca. 1993 overført til Flådestation Korsør. Foråret 1994 efter afholdt konkurrence uofficielt navngivet GUNNAR. På Holmen som FLS9 01mar1998. 24maj1998, intet nummer påmalet, FLS9 ses i relief. MAS2 på Holmen, pr. 31aug1998 og 29jul2006. Udbudt til salg ved auktion 25mar2009 og solgt for kr. 30.000.
MAS 2 i Søminegraven på Holmen i afrigget tilstand, 01feb09. (Foto: Svenn Storgaard ©).
MAS 2 i Søminegraven på Holmen , 15feb09. (Foto: Svenn Storgaard ©).
Motorfærger
FSOF Pg. 226
FLS 8
FLS 8. (Raun Bybergs Skibsbyggeri, Esbjerg (123). Bygget 1986. Leveret april 1987. 24 BRT. 18 NRT. L: 13,1 m. B: 4,23 m. D: 1,5 m. (80 passagerer). Fra august 1994 benævnt MAS 1. Nyt navn SIMONE L, P969 (IKS: OU9049) af København fra 13maj2004. Ejere: J.F. Larsen / S. Møller Flovtrup, begge København.
MAS 1 (tidl. FLS 8) ved Dokøen 22okt1999 (foto: Svenn Storgaard)
Simone L af København (tidl. MAS 1 og FLS 8) ved nordsiden af Christiansholm, København 30sep2012. (foto: Svenn Storgaard)
Landgangsfartøj
FSOF Pg. 228
LCM(3)-klassen.#
ID: Navn Modtaget Udgået Skæbne
1 Peder Jensen ca. 1945 09sep1948 Retur til USN.
2 Kipaq* 09sep1948 ca. feb1955 På land (ophugget?)
3 Kiparisoq* 09sep1948 ca. okt1952 På land (ophugget?)
4 LCM 11* aug1951 ca. maj1958
5 LCM 12* aug1951 ca. maj1958 Sænket 01jul1960
6 GLM 3* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
7 GLM 4* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
8 SKA 7?* mar1961
9 SKA 8* ca. maj1961
Depl: tom. 23,5 t. max. 50,8 t.
Lastevne: 27,2 t.
Dim: L (oa) 15,28 m. B (max) 4,27 m. Dbg. 0,76 / 1,07 m.
Mask: 2 DM 6-cyl. Gray Marine 450 bhp.
Fart: 9,5 kn (max depl).
Radius: 130 nm (max fart og max depl).
Amerikansk LCM (Landing Craft Mechanized) (Mk.3), som var bygget i stort tal. Anvendt ved Grønlands Kommando til transport, samt støtte under søopmåling. De er sandsynligvis alle bygget under Anden Verdenskrig. De fem første, og sandsynligvis de to sidste, er modtaget direkte fra USN. ID 6 og 7 købt hos et privat firma i USA.
ID 1: Peder Jensen. Overtagelsesdato ukendt (muligvis 1945). Var i tjeneste i Grønland pr. 05sep1947. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1948. Returneret til USA 1948. Afhentet 09sep48 af USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg.
ID 2: Kipaq LCM 7. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep48 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep48 navnet Kipaq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950. 03jul1951 indrettet med lukket styrehus. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt, i dårligere stand end LCM 8. SMI 132 af 09feb55: Står på land N for GRDL. Kassabel (ref. rapport jul1954). Skæbne ukendt.
ID 3: Kiparisoq LCM 8. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep1948 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep1948 navnet Kiparisoq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950, 1951. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. Skæbne ukendt.
ID 4: LCM 11. Overtaget fra amerikanerne sammen med Grønnedal aug1951. Er forsynet med en ekstra olietank og anvendes til transport af olie mellem Ivigtut og Grønnedal. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. SMI 132 af 09feb1955: LCM 11, indefrosset ved kaj. Olietank ombord. Kasseres. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 1 (GLM 11) er kasseret ved SMI 132 af 09feb1955. Sunket i havnen 04feb1958. Hævet i samme måned. SMI 722 af 27maj1958: LCM 1 (GLM 11) er kasseret og anmodes realiseret.
Sandsynligvis LCM11, da denne båd havde en olietank ombord. (Foto: Søopmålingen)
ID 5: LCM 12. SMI 132 af 09feb55: Tjenesterejse feb1955: LCM 12 ligger sunket ud for GRDL. Totalt tabt. SMI 722 af 27maj58: LCM 2 (GLM 12) (#måske LCM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 6: GLM 3. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY, US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 4). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec1952. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. GLM 13 deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1953. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 3. SMI 132 af 09feb55: LCM13 er sat på land og er den bedste. Absolut kassationsgrænse 2 år. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
En af de 2 både, som blev købt hos et privat firma og klargjort i Baltimore, altså ID 6 eller ID 7. (Foto: MARAT WAS?)
ID 7: GLM 4. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 3). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec52. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 4. SMI 132 af 09feb1955: LCM14, indefrosset ved kaj. Absolut kassationsgrænse 1 år. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 2 (GLM 14) er kasseret med udgang af året. SMI 722 af 27maj1958: LCM 2 (GLM 12) (#måske GLM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 8: SKA 7?. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu december 1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret marts 1961, og én var søsat ca. 20.05.61. I oktober 1960 betaltes for en skrue til en LCM. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
ID 9: SKA 8. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu dec1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret mar1961, og én var søsat ca. 20.05.1961. I okt1960 betaltes for en skrue til en LCM. I 1962 anvendtes en af bådene af Søopmåling Grønland under betegnelsen SKA 8. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
* Har haft adskillige andre betegnelser (se enheds historie).
Bemærk: Denne beskrivelse er lavet ud fra mange modstridende optegnelser, men skulle give et nogenlunde retvisende billede. (ID 5 er måske identisk med ID 2 eller 3).