Motorbåd
FSOF Pg. 243 (Findes ikke FSOF)
MB. 651-kl.
(ca. 5? ea. bygget ca. 1977-79). En til hver af PESK-kl. og NIJU-kl.
Motorbåd nr. 651?. Fandtes i privat eje 29dec2020 og lå i Søminegraven, Holmen. Hvidt skrog og dæk med lysgrå overbygning.. Har nr. 651 skrevet på stævn.
Navn ukendt. Nr. 651. Observeret i Søminegraven 29dec2019. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 653. (Ejvind (4296). Bygget 1979). Bygget til PEDER SKRAM.
Fandtes ved skibet 1998, og fortsat 2020.
MB653 ombord på Peder Skram 26mar2019. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 655*. (Ejvind). Fandtes i privat eje 1997.
Motorbåd nr. 65a. Fandtes i Vedbæk med navnet Muslingen? af Vedbæk 08jun2000.
Blåmalet skrog og hvidt dæk og overbygning.
Muslingen af Vedbæk. Observeret i Vedbæk havn 18jun2000. (foto: Svenn Storgaard).
Motorbåd nr. 65b. Fandtes i Dragør (på land) med navnet Pia af Fr.værk (Frederiksværk) 22mar2020.
Skrog, dæk og overbygning hvidmalet, undervandsskrog blå. Havnenr. 810.
Pia af Fr.værk (Frederiksværk?). Observeret i Dragør 22mar2020. (foto: Svenn Storgaard).
Note: *MB655 kan være MB65a eller MB65b.
Motorfærger
FSOF Pg. 226
FLS 9
FLS 9. (Bogense Værft). Bygget 1979. 25 BRT. 17 NRT. L: 16,75 m. B: 4,85 m. D: 1,35 m. (110 passagerer). Fra ca. 1993 overført til Flådestation Korsør. Foråret 1994 efter afholdt konkurrence uofficielt navngivet GUNNAR. På Holmen som FLS9 01mar1998. 24maj1998, intet nummer påmalet, FLS9 ses i relief. MAS2 på Holmen, pr. 31aug1998 og 29jul2006. Udbudt til salg ved auktion 25mar2009 og solgt for kr. 30.000.
MAS 2 i Søminegraven på Holmen i afrigget tilstand, 01feb09. (Foto: Svenn Storgaard ©).
MAS 2 i Søminegraven på Holmen , 15feb09. (Foto: Svenn Storgaard ©).
Motorfærger
FSOF Pg. 226
FLS 8
FLS 8. (Raun Bybergs Skibsbyggeri, Esbjerg (123). Bygget 1986. Leveret april 1987. 24 BRT. 18 NRT. L: 13,1 m. B: 4,23 m. D: 1,5 m. (80 passagerer). Fra august 1994 benævnt MAS 1. Nyt navn SIMONE L, P969 (IKS: OU9049) af København fra 13maj2004. Ejere: J.F. Larsen / S. Møller Flovtrup, begge København.
MAS 1 (tidl. FLS 8) ved Dokøen 22okt1999 (foto: Svenn Storgaard)
Simone L af København (tidl. MAS 1 og FLS 8) ved nordsiden af Christiansholm, København 30sep2012. (foto: Svenn Storgaard)
Landgangsfartøj
FSOF Pg. 228
LCM(3)-klassen.#
ID: Navn Modtaget Udgået Skæbne
1 Peder Jensen ca. 1945 09sep1948 Retur til USN.
2 Kipaq* 09sep1948 ca. feb1955 På land (ophugget?)
3 Kiparisoq* 09sep1948 ca. okt1952 På land (ophugget?)
4 LCM 11* aug1951 ca. maj1958
5 LCM 12* aug1951 ca. maj1958 Sænket 01jul1960
6 GLM 3* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
7 GLM 4* 22dec1952 01jul1960 Sænket 01jul1960
8 SKA 7?* mar1961
9 SKA 8* ca. maj1961
Depl: tom. 23,5 t. max. 50,8 t.
Lastevne: 27,2 t.
Dim: L (oa) 15,28 m. B (max) 4,27 m. Dbg. 0,76 / 1,07 m.
Mask: 2 DM 6-cyl. Gray Marine 450 bhp.
Fart: 9,5 kn (max depl).
Radius: 130 nm (max fart og max depl).
Amerikansk LCM (Landing Craft Mechanized) (Mk.3), som var bygget i stort tal. Anvendt ved Grønlands Kommando til transport, samt støtte under søopmåling. De er sandsynligvis alle bygget under Anden Verdenskrig. De fem første, og sandsynligvis de to sidste, er modtaget direkte fra USN. ID 6 og 7 købt hos et privat firma i USA.
ID 1: Peder Jensen. Overtagelsesdato ukendt (muligvis 1945). Var i tjeneste i Grønland pr. 05sep1947. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1948. Returneret til USA 1948. Afhentet 09sep48 af USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg.
ID 2: Kipaq LCM 7. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep48 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep48 navnet Kipaq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950. 03jul1951 indrettet med lukket styrehus. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt, i dårligere stand end LCM 8. SMI 132 af 09feb55: Står på land N for GRDL. Kassabel (ref. rapport jul1954). Skæbne ukendt.
ID 3: Kiparisoq LCM 8. 08jul1948, oplyst at 2 LCM’s leveres af USN til Grønland. Lånt fra USN 1948. Modtaget 09sep1948 fra USS AKA 92 Wyandot i Holsteinsborg. 30sep1948 navnet Kiparisoq nævnt. Ankom til GLK Godthåb 02okt1948. Deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1950, 1951. Deltog i transport af materiel ifm. GLK’s flytning fra Godthåb til Grønnedal i aug1951. Var stadig i tjeneste i Grønland pr. 10jul1951. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. Skæbne ukendt.
ID 4: LCM 11. Overtaget fra amerikanerne sammen med Grønnedal aug1951. Er forsynet med en ekstra olietank og anvendes til transport af olie mellem Ivigtut og Grønnedal. Pr. 31okt1952 anset for udslidt. SMI 132 af 09feb1955: LCM 11, indefrosset ved kaj. Olietank ombord. Kasseres. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 1 (GLM 11) er kasseret ved SMI 132 af 09feb1955. Sunket i havnen 04feb1958. Hævet i samme måned. SMI 722 af 27maj1958: LCM 1 (GLM 11) er kasseret og anmodes realiseret.
Sandsynligvis LCM11, da denne båd havde en olietank ombord. (Foto: Søopmålingen)
ID 5: LCM 12. SMI 132 af 09feb55: Tjenesterejse feb1955: LCM 12 ligger sunket ud for GRDL. Totalt tabt. SMI 722 af 27maj58: LCM 2 (GLM 12) (#måske LCM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 6: GLM 3. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY, US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 4). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec1952. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. GLM 13 deltog i opmåling med Heimdal i sommeren 1953. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 3. SMI 132 af 09feb55: LCM13 er sat på land og er den bedste. Absolut kassationsgrænse 2 år. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
En af de 2 både, som blev købt hos et privat firma og klargjort i Baltimore, altså ID 6 eller ID 7. (Foto: MARAT WAS?)
ID 7: GLM 4. (ex-LCM 28618 eller 30390). Købt fra fa. Southeast Sales Co., New York, NY US i 1952 for US $ 30.000, incl. reservemotor (sammen med GLM 3). Klargøres ved Wallace Smith’s Skibsværft, Baltimore, MD, US. 11dec1952 er LCM med spares afskibet i Baltimore med MSTS SS Alma Victory med ankomst til Grønnedal 22dec52. Omkostninger for transporten, US $ 6.350. SVK 5243 af 10dec1953: Direkte fra USA overtagne LCM betegnes GLM 4. SMI 132 af 09feb1955: LCM14, indefrosset ved kaj. Absolut kassationsgrænse 1 år. SMI skr. 847 af 19jul1957: LCM 2 (GLM 14) er kasseret med udgang af året. SMI 722 af 27maj1958: LCM 2 (GLM 12) (#måske GLM 14?) er kasseret og anmodes realiseret. Sænket 01jul1960 i Arsuk fjord.
ID 8: SKA 7?. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu december 1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret marts 1961, og én var søsat ca. 20.05.61. I oktober 1960 betaltes for en skrue til en LCM. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
ID 9: SKA 8. Landgangsbåde af amerikansk type LCM 3. (GM motor type 64YTL3). I 1963 og endnu dec1967 fandtes to stk., hvoraf én var leveret mar1961, og én var søsat ca. 20.05.1961. I okt1960 betaltes for en skrue til en LCM. I 1962 anvendtes en af bådene af Søopmåling Grønland under betegnelsen SKA 8. En båd var ca. april 1963 til april 1964 udlånt til GTO. Skæbne ukendt.
* Har haft adskillige andre betegnelser (se enheds historie).
Bemærk: Denne beskrivelse er lavet ud fra mange modstridende optegnelser, men skulle give et nogenlunde retvisende billede. (ID 5 er måske identisk med ID 2 eller 3).
Tankfartøj
FSOF Pg. 182
FAXE-klassen
Navn PT-nr IKS Søsat Indgået Udgået
RIMFAXE A568 OVCF 20.07.1945 02.08.1962 01.01.2001?
SKINFAXE A569 OVCG 28.08.1945 02.08.1962 01.01.2001?
Depl: lt 422 st 520 fl 1.390
Tonn: 90,25 brt. 28,28 nrt.
Last: Olie: 1.030t. (Benzin: 760 t, eller vand: 1.087 t. ikke i dansk tjeneste)
Dim : L: pp 51,21, oa 53,04. B: oa 9,75 spant. D: 4,00 m.
Mask: 1 DM General Motors 8-278A. 560 bhk. 1 skrue
Fart: 10 kn
Radi: 2.000 sm ved 8 kn Oliebeholdning: 25 t
Bes : 11 - 13
Arm : kanoner: 1 20 mm Mk M/42 LvSa (fra ca. 1974)
Amerikanske havnetankfartøjer (Yard Oilers). Overdraget under MDAP som lån 02aug1962 i New Orleans. Ankom til Danmark september 1962. Købt i 01jul1974 for $ 40.000 (kr. 520.000) pr. stk.
Søværnets hidtil eneste tankfartøjer. Tilknyttet Torpedobådseskadren, og medvirker til at forøge eskadrens bevægelighed og uafhængighed af basefaciliteter. Har ved flere lejligheder fulgt torpedobåde af WILLEMOES-kl. over Nordsøen til øvelser i England.
Begge fartøjer adopteret af Ebeltoft henholdsvis 30sep1980 og 22aug1981.
RIMFAXE med tomme tanke på siden af den fuldlastede SKINFAXE på flådestation Korsør 16sep2000. (Foto: Svenn Storgaard).
Chinky Star, ex-RIMFAXE i Korsør havn 16feb2001. (Foto: Svenn Storgaard).
RIMFAXE. Jefferson Bridge & Machine Co, Jefferson, Indiana, USA. (K: 21apr1945 /F: 02nov1945). Ex "YO-226". (FK: 02aug1962 /S: 23apr1998). Solgt til Sun Age Limited, Nigeria og overdraget i uge 6 / 2001 (6-11feb) under navnet ”CHINKY STAR” af Lagos (IKS: 5NBAX. IMO: 8961157). Pr. 16 februar 2001, PT-nr malet over og brohus malet hvidt, samt skorsten malet sort med gult bånd.
SKINFAXE i maskingraven på flådestation København (Holmen) 27aug2000. (Foto: Svenn Storgaard).
Betty Nelo ex-SKINFAXE i Korsør havn 16feb2001. (Foto: Svenn Storgaard).
SKINFAXE. Jefferson Bridge & Machine Co, Jefferson, Indiana, USA. (K: 25maj1945 /F: 07dec1945). Ex "YO-229". (FK: 02aug1962 /S: 28sep2000). Solgt til Sun Age Limited, Nigeria og overdraget i uge 6 / 2001 (6-11feb) under navnet ”BETTY NELO” af Lagos (IKS: 5NBAY. IMO: 8961169). Pr. 16 februar 2001, PT-nr malet over og brohus malet hvidt, samt skorsten malet sort med gult bånd.